I dag, hvor enhver superbil, der vil kaldes en superbil har i nærheden af 500 HK eller mere, lyder 3 liter og 260 HK ikke overvældende. For 35 år siden, da Porsche præsenterede deres 911 Turbo eller 930, som den rettelig hedder, var det imidlertid verdens hurtigste serieproducerede bil. Kun en Lamborghini Countach skulle gøre sig håb om at hænge på. I 1978 blev Porsches topmodel endnu kraftigere med 3.3 liter motor, intercooler og 300 HK rent – og bilen er magtfuld og mægtig.
Det er stadig med en let gysen man sætter sig ind bag rattet i dette monster af en bil – i hvert fald hvis man agter at udnytte dens potentiale. Den store KKK turbolader, er efter dagens standard lidt længe om at bygge tryk op, men når der er kommet damp på kedlerne, sætter 930’eren sig på sine smældfede bagdæk og inhalerer horisonten som ingen anden bil. Vi vil ikke opremse alle de tekniske specifikationer og alle de sejre i motorsporten denne bil har opnået. Dem kan kendere allerede udenad. Blot konstatere at denne bil er en legende blandt superbiler og dertil 80’ernes ultimative yuppiebil over dem alle.
Dette eksemplar er ikke blandt de billigste på markedet – og med god grund. Den er meget, meget flot og velholdt. Den har kørt 98.000 km, er original, urestaureret og helt uspoleret. Der forefindes en mængde regninger for service og vedligeholdelse. Blandt andet har motoren været udtaget på autoriseret Porsche værksted og er adskilt, ompakket og gennemgået fra A til Z. Bilen henvender sig til 930 kenderen, der søger blandt de bedste eksemplarer og selv han vil få svært ved at finde noget at sætte fingeren på. Prisen er eksklusive dansk registreringsafgift (som er ca. 185.000 kr).