Spring til indhold

Porsche 911S Targa – 1971

Meget er sagt og skrevet om 911, men anset om man er Porsche fan eller ej, må man lette på hatten for 911. Siden præsentationen på biludstillingen i Frankfurt i 1963, har denne bils liv og udvikling været uden sidestykke i bilhistorien. Mens stort set alle konkurrenter enten er lukket, lagt sammen med eller overtaget af andre mærker og koncerner, er Porsche forblevet sin egen. Modellen har været gennem oliekriser, stadig skrappere miljø- og sikkerhedskrav, yuppietider og nedgangstider. Den er blevet udsat for hård konkurrence fra automatiserede sportsvognsfabrikker, mens den selv helt op til 1997 forblev håndbygget, som det sig hør og bør, for den mest kapable, helstøbte og fuldendte sportsvogn på markedet.

Når man køber en 911 er man sikker på hvad man får. Her er ikke anvendt platforme, motorer og komponenter fra andre biler. Man får en Porsche. Et stykke gennemarbejdet ingeniørarbejde, forbedret og forfinet til perfektion. Den har været forsøgt aflivet flere gange, både af konkurrenter og Porsche selv, hvilket udløste et ramaskrig fra 911 fans. Konkurrenter må, her 45 år efter den bil blev født, snarere stille sig det modsatte spørgsmål: Slipper vi nogensinde af med den bil?

Ingen der har prøvet en klassisk 911 fra før den tog ½ tons på i vægt og blev forsynet med antiskrid, antispin og alskens hjælpemidler, er i tvivl om, hvad al den opstandelse skal til for. Den er en sand fryd at køre. Den lette vogn med den lette styring, der via en ultrapræcis tandstang formidler vejens underlag. Den sprøde raspen fra den 6-cylindrede, luftkølede boxermotor, der her i S-udgaven, udvikler ikke mindre end 180 HK. Vist kan det lidt gummiagtige gearskifte ikke forceres, det kræver sit eget tempo og vist skal man have lidt respekt og ikke gå ind i svingene med hovedet under armen, men så heller ikke mere. En 911 skal køres og den skal køres frisk. Det er præcis det den er bygget til.

Dette eksemplar af topmodellen er, som billederne forhåbentlig afspejler, i en helt usædvanlig stand. Bilen blev solgt og kørte som ny i Tyskland, men tilbragte årene 1990-2005 i Italien, inden den kom tilbage til Tyskland. Bilen var pæn og bestemt ikke noget projekt, da den for 3 år siden blev købt af en dansker hos en anerkendt forhandler af klassiske Porsche i Tyskland. Siden har den alligevel gennemgået en meget omfattende og kostbar restaurering, der langt overstiger den pris vi nu udbyder den til. Selvom bilen ikke var specielt rusten, er der fx. brugt 218.000 kr. alene på pladearbejde og lakering. Blandt andet nye paneler og  4 nye skærme – alt originalt fra Porsche naturligvis. Bilen er totalt restaureret til mindste detalje. Det gælder både karosseri, interiør og motor. Der er fuld foto- og fakturadokumentation af det udførte arbejde. Bilen er lakeret i dens originale Gemini Blau metallic og har bl.a. de eftertragtede Recaro RS stole, de rigtige salt n’pepper mønstrede tæpper og korrekte emblemer i guld (findes kun på S-modellen i denne årgang). Det er os en fornøjelse, at kunne udbyde en klassisk 911S, som tåler sammenligning med de allerfineste på det internationale marked – uanset pris. Her endda inkl. dansk afgift!