Bilen er solgt, tillykke til den nye ejer.
Husk at se præsentations video nederst
Da Porsche i 1997 introducerede model 996, var det et afgørende skridt i historien om 911’eren. Som bekendt havde den lige siden introduktionen i 1963 været luftkølet, men nu var det slut. Porsche vurderede, at den fremtidige udvikling krævede konventionel vandkøling og fabrikken udviklede derfor en 3,4 liters motor, der ydede respektable 300 hk – men dog stadig var placeret i hækken, som det sig hør og bør i en 911. Porsches økonomi var presset og vejen frem var at genbruge dele af designet i Boxsteren, herunder de nu berømte forlygter, der i serie 1 er identiske og efterhånden et design signatur for modellen.
Dette eksemplar er en Carrera 2 og med tanke på, at alle efterfølgende modeller blev større, tungere og med bredere bagpartier, er der noget enkelt og elegant over det ganske smalle karosseri. Det har også den fordel at man oplever at have en hel del plads på vejen, specielt hvis man skulle komme i nærheden af nogle bjergpas….
Og det kan man roligt gøre, for bilen kører aldeles fremragende. Der er masser af bid i motoren, køreegenskaberne er eminente og den manuelle 6-trins gearkasse gør, at man altid har nok af kræfter, samtidig med at det er muligt at holde en høj marchhastighed på vej på vej til Alperne gennem Tyskland. Der er plads nok i bilen til at man kan have den udkårne – samt weekendbagagen – med på tur og i det hele taget er det en meget praktisk og anvendelig sportsvogn i bedste Porsche tradition. Måske en af de sidste analoge og manuelle 911’ere inden der går alt for meget elektronik i den.
Dette eksemplar er oprindeligt leveret i Holland i januar 2001. Der foreligger komplet service historik fra Porsche i Holland samt senest fra Porsche Centrum Faxe for få km siden. Bilen har i dag rundet 203.000 km og bærer i høj grad præg af, at der er passet godt på den. Den super elegante farvekombination Lapis Blau Metal og cognacfarvet læder er rigtig attraktiv og vi er begyndt at vænne os til lygterne. De ender med at blive et design ikon er vi sikre på.
Det kan godt være at 996 i en række år har stået i skyggen af de øvrige 911 modeller, specielt de luftkølede. Men netop derfor er priserne internationalt på vej op, og vi tror det er ved at være nu, hvis man stadig skal opleve den helt specielle fornemmelse af at køre 911, uden at skulle satse hele formuen. Denne er endda med fuld dansk registreringsafgift, ikke noget med leasing her.
Bilen leveres synet og indregistreret til sin nye ejer, klar til nye dejlige køreoplevelser.