Renault præsenterede deres Floride på Paris Motor Show i 1958. Baseret på den populære Dauphine, var den elegante Floride tiltænkt det amerikanske marked, hvor den dog fra starten fik navnet Caravelle. I Europa hed den Floride frem til 1962, hvor den fik den kraftigere og mere moderne 956 cc motor fra R8, hvorfter den hed Caravelle overalt. De elegante linier med de lange overhang, var Pietro Frua ansvarlig for, dengang arbejdende for Ghia. Med hjælp fra Sammy Davis Jr. ved præsentationen, slog bilen relativt godt an i USA og også på hjemmemarkedet fandt man den lille hækmotoriserede cabriolet chic.
I 1963 fik Caravellen den større 1108 cc R8 motor på 55 HK og da det engelske motormagasin ‘Autocar’ testede bilen i 1965, fandt man at præstationerne svarede ret nøje til Triumph Spitfire, dog med et par km/t ekstra topfart i Spitfirens favør. Bevares – den frivolt udseende franskmand giver ikke ligefrem piskesmældslignende læsioner i nakkehvirvlerne, når speederen i et anfald af kådhed jokkes ned, men den opleves heller ikke som nogen sinke og de 55 heste i R8 motoren (en VW 1200 fra samme år sneg sig vist op omkring de 28 HK) markerer deres tilstedeværelse med en forbavsende tæt og potent lyd.
Caravellen her er solgt ny på Tenerife i 1963 for 179.000 Pesetas, vi har originalfakturaren (og en masse anden herlig dokumentation). Den kom til Danmark for mange år siden og fremtræder meget original og med sorte nrplader. Den er velpasset, i god stand og alt på bilen fungerer. Til bilen hører en fin hardtop, der er i modsætning til mange andre, er en integreret del af bilens design og bestemt kun er med til at understrege de elegante linier.