Da Rovers P6 blev introduceret i 1964 var det den første bil der tog titlen “Årets bil” i Europa, der netop blev etableret samme år blandt Europas motorjournalister. Titlen var velfortjent for P6 var en ganske avanceret bil for sin tid. Med De Dion ophængt bagtøj, skivebremser på alle 4 hjul, hvor bagbremserne var flyttet ind ved differentialet og et karosseri bygget op med de udvendige pladedele skruet på et bærende stålbur efter samme princip som Citroëns DS model.
Bilen blev først introduceret med Rovers egen 4-cylindrede motor på 2 liter, men Rover så ret hurtigt potentialet i den nyerhvervede, kompakte 3.5 liters V8 Buick motor i aluminium, der ikke vejede mere end den 4-cylindrede. Langt de fleste 3500 blev leveret med 3-trins automatkasse fra Borg-Warner, men fra 1971 kunne den også fås med 4-trins manuelt gear i 3500S versionen, hvor “S” ikke står for “Sport”, men slet og ret “Syncromesh”. Med V8 motoren var P6 blandt de kraftigere engelske og mere luksuriøse biler på markedet i 1960’erne og 3500 modellen blev en populær bil for mange fra den højere middelklasse, ligesom den blev flittigt brugt af det engelske politi.
Det er netop en af de lidt mere sjældne 3500S modeller vi kan præsentere her. Den har for 2 år siden gennemgået en større istandsættelse, primært af karosseri hos Nøvling Auto. Blandt andet har den fået nye paneler, B-stolper og en del andet karosseriarbejde udført. Den er afsluttende lakeret i den oprindelige British Racing Green. Dem der kender Nøvling Auto ved, at der ikke bliver gået på kompromis af nogen art, når de restaurerer en klassisk bil. Roveren her fremstår da også rigtig flot og er utrolig velkørende og komfortabel som klassisk bil. Se også billeder fra det grundige karosseriarbejde her på Nøvling Auto’s egen hjemmeside.