Spring til indhold

Spectre R42 – 1996

I starten af 1990’erne mente Ray Christopher, at det var på tide at lave en moderne afløser for den legendariske Ford GT40. Christopher havde i en årrække bygget fine replicaer af netop GT40 i sit firma GT Development. De blev kendt som GTD40. Han præsenterede sin første Spectre R42 på London Motor Show. Bilen havde samme størrelse og akselafstand som GT40. Udviklingsomkostningerne var dog mere end firmaet kunne klare og de gik konkurs. En britisk udløber af det amerikanske firma overtog under ledelse af Anders Hildebrandt og med Derek Bell som bestyrelsesformand. I 1996 havde de produceret 23 biler. Ikke dårligt for et lille firma, der kastede sig over produktion af en ny supersportsvogn.

Eksemplaret her er en af de 23 producerede biler med en nyvognspris på £70.000 og en af de kun 4 bygget med rattet i venstre side. Spectre er konstrueret omkring et monocoque chassis og den centerplacerede motor er en 4.6 liter Ford V8 med 32 ventiler. 360 HK lyder ikke knusende overlegent, hvis man sammenligner med dagens supersportsvogne, der her 15 år efter møder til start med 500 HK, men Spectre R42 er bygget af letvægtsmaterialer i både chassis, karosse og undervognsdele og vejer ind med kun 1250 kg. Det er adskillige hundrede kilo mindre end de mere kendte sportsvogne i superligaen. Resultatet udebliver da heller ikke. Spectre R42 er noget af rå børste at håndtere og man skal være noget blasert, for at påstå, at man savner effekt. Bilen her er uden dansk afgift, men da den har kørt på gade og vej  – senest i Sverige og både har katalysator og er fabriksbygget, kan den også registreres i Danmark. Vi har dog ikke umiddelbart et bud på afgiften og det har SKAT næppe heller, da de med garanti aldrig har set en mage til. Den kunne gå hen og blive relativt billig.