Spring til indhold

Tysk bank: Gamle biler en god investering

Har du et velholdt eksemplar af den første 3-serie fra BMW stående i laden, så pas på den.

 

Gamle biler er, om ikke deres vægt værd i guld,  så dog en mindst lige så god investering, som guld og sølv. Finanseksperten Manfred Mühlheim fra den tyske Südwestbank fortæller, at her i en tid med Eurokrise, stigende inflation og volatile aktiemarkeder, er der kommet øget fokus på klassiske biler som investeringsobjekt, på linie med guld og sølv.

Nu er det velkendt blandt fleste bilelskere, at auktionspriserne på klassiske Ferrarier fra 50’erne og 60’erne, førkrigs Alfa’er, Bugatti’er, Delahaye’s og Delage’r og andre af de helt sjældne biler, tilsyneladende ingen øvre grænse har. Priserne på disse biler er langt oppe i de 2-cifrede millionbeløb.

Den gode nyhed er, at man faktisk ikke behøver at hedde Ralph Lauren for at være med. Manfred Mühlheim peger overraskende på, at det er langt mere ydmyge ’youngtimers’ fra fx 70’erne, der nu oplever pæne værdistigninger. Han peger på, at biler som blandt andre BMW’s første 3-serie fra 1975-83 er steget med 214% og Mercedes W114 og W115, de såkaldte ’Strich acht’ modeller fra 1967-73, er steget 117% i forhold til 2005.

Den tyske bank, der også hjælper deres investeringskunder med at udvælge de rigtige modeller, har netop udarbejdet deres anden såkaldte OTX, Old Timer Index på 20 udvalgte bilmodeller. Ikke overraskende finder man også den klassiske Porsche 911 på listen med en værdistigning på 104%, altså rundt regnet en fordobling af prisen. Manfred Mülheim påpeger dog, at som med al anden investering, kræver det lidt tålmodighed. Han forudser imidlertid, at med en beskeden investering i en ’youngtimer’ nu, kan den lidt tålmodige investor sidde med en lille formue om 10 år. De helt vilde dage som for 5 år siden med årlige værdistigninger på 12% eller mere, er forbi – i hvert fald for denne gang.

Læs hele artiklen fra Die Welt her.