Som nicheproducent har Lancia traditionelt stået for de teknisk avancerede og innovative løsninger. Lige fra Vincenzo Lancias berømte DiLamda, verdens første bil med selvbærende karosseri og V4 motor over de fine Aurelia modeller, de første biler med V6 motorer og til den elegante Flaminia her, har det altid været Lancia’s dygtige ingeniører og ikke bogholdere eller marketingfolk, der har fået det sidste ord. En kompromisløshed, der flere gange har bragt fabrikken nær fallittens rand.
Flaminia’en er ingen undtagelse. Det er vel den sidste af de rigtigt ‘store’ fra Lancia og det er bilingeniør kompetance på allerhøjeste niveau. Flaminia afløste 50’ernes Aurelia. Flaminia kom først som Berlina sedan og senere i rasende kostbare specialversioner fra Pininfarina og særligt som her, Carrozzeria Touring.
Lancia var stadig ene om en V6 motor, endda helt i aluminium. Den oprindelige motor startede med 2.5 liter slagvolumen, senere øget til 2.8 liter. I den sjældne version her kommer så 3 dobbelte Weber karburatorer, der hævede ydelsen til respektable 146 HK.
De tekniske lækkerier stoppede imidlertid ikke med motoren. Lancia konstruerede Flaminia’en som en transaksel bil, dvs med kobling og gearkasse bygget sammen med differentialet på bagakslen. Hertil kommer skivebremser ‘indenbords’ ved differentialehuset og det hele ophængt i en uafhængig de Dion affjedring. Hele konstruktionen, som enkelte andre avancerede bilmærker først tog til sig mere end et årti senere, gav en optimal vægtfordeling og dermed bedre køreegenskaber. Den lange gearstang, giver umiddelbart associationer til barndommens Scania Vabis rutebil, men intet kunne være mere forkert. Den skifter med ultrakorte bevægelser, som (beklager Alfisti), langt overgår de lange, leddeløse bevægelser i en 25 år nyere Alfa 75 og med en præcision, som var det bundstykket på en kaliber tredivenulseks Steyr-Mannlicher jagtriffel. Sådan skal et transaksel gearskifte laves!
Karosseriet blev designet og fremstillet hos Carrozzeria Touring efter deres berømte ‘Superleggera’ princip, dvs aluminumsplader trukket over et skelet af tynde stålrør. Bilen blev dermed hele 200 kg lettere end dens 4-dørs stålsøster. GT ‘L’ for ‘Lungo’ havde desuden forøget akselafstand til 2600 mm. Alt sammen med til at forbedre de i forvejen fine køregenskaber.
Prismæssigt endte den avancerede Flaminia 3C Superleggera, der kun blev bygget i 318 eksemplarer, helt oppe i Aston Martin territorium, dvs 3 gange prisen på den flamboyante Jaguar E-type, der i den sammenhæng må betegnes som en stangvare. Den konkurrerede med biler som Maserati 3500 GT og Mercedes 300 SL. Salgsmæssigt havde den det svært, mod de mere motorstærke vogne i GT’ernes absolutte superliga. Lancia’en henvendte sig til et lille, udvalgt publikum, for hvem ubegrænset motorkraft ikke var det eneste saliggørende, men hvor en elegant, lidt underspillet eksklusivitet, kombineret med allerhøjeste kvalitet, betød mere. Berømte Flaminia-ejere tæller således Audrey Hepburn, Sophia Loren, Brigitte Bardot og Ernest Hemmingway.
Så er vi fremme ved dette eksemplar. Bilen har tilhørt en velhavende belgisk PR-mand. På trods af en i forvejen stor bilsamling og et liv fyldt med klassiske biler, havde han altid ønsket sig en Superleggera Flaminia. Han fandt dette eksemplar og gik til det velanskrevne firma Marreyt Classics med besked om, at bilen skulle totalrestaureres. De forsøgte at tale ejeren fra projektet, da alene omkostningerne til restaureringen, langt ville overstige bilens markedsværdi. Ejeren ville have en perfekt Flaminia og insisterede. Og når ‘money is no object’, har vi et resultat som her. En Flaminia, hvor absolut alt på bilen, er restaureret med anvendelse af bedste fagkundskab. Ejeren ville ikke lade regningen følge bilen, men vi har erfaret, at den lød på over 55.000 Euro. Den har derefter været i dansk ejerskab i nu 3 år.
Når vi ser Flaminia’en, kan der ikke være meget tvivl om, at det må have kostet en mindre formue, at nå dette resultat. Bilen her er, så vidt vi ved, den eneste eksisterende Flaminia, som har gennemgået en så omfattende og total restaurering. Alt på denne bil udstråler en kvalitet, som dels skyldes det fornemme restaureringsarbejde og mest den tårnhøje kvalitet Lancia byggede biler med dengang.
Flaminia’en er en meget velkørende Gran Turismo, endda med plads til et par mindre børn bagi og der til masser af bagageplads, så hele familien kan nyde en weekendtur i et stykke bilhistorie af en sjælden set standard. Vi sælger denne, en af Lancia’s fineste, med danske papirer og klar til indregistrering.