DKK 219.000 excl DK reg-afgift
Husk at se præsentations video nederst
Da Alfa Romeo i 1997 lancerede den nye model 156 på Frankfurt Motor Show – originalt nok som efterfølger til model 155 – blev bil verdenen nærmest blæst bagover grundet det vellykkede design. Bilen var en instant succes at dømme efter reaktionerne på udstillingen, og hvis bare den kørte halvt så godt som den så ud, spåede journalisterne den gode forudsætninger for at blive en succes. Og det trængte Alfa Romeo til, salgstallene var på det tidspunkt ikke for gode. Efter de første prøvekørsler stod det dog klart, at ikke bare så bilen bragende godt ud, den kørte himmelsk. Her var virkelig drømme kombinationen af elegant og sporty design, kombineret med uovertrufne køreegenskaber, der efterlod alle konkurrenter langt bagude. Så fin var bilen, at den blev kåret til Årets bil 1998, ikke bare i Danmark, men i Europa. Enhver der har kørt 156 vil med glæde erindre køreoplevelsen. Kvaliteten på bilen var også højnet, hvilket resulterede i en flot salgssucces for Alfa Romeo gennem modellens levetid.
I 2001 blev GTA modellen præsenteret, med navn efter den berømte Giulia Sprint GTA der vandt stort i 60’erne på alverdens racerbaner. Og hvad var nu lige det der kom der!? I forvejen var modellen jo ret så velkørende, kunne man egentlig forbedre udgangspunktet? Og med den lækre 2,5 V6 24V Busso motor (kåret til bedste motor i 2000) i topmodellen var der vel ikke mere at gøre!? JO, det var der, for så stort var potentialet i udgangspunktet, at Alfa Romeo sammen med design og udviklings firmaet Stola formåede at skabe en veritabel raket, der med et stort antal forbedringer endte op i kultbilen GTA. Ikke blot blev motoren forstørret til 3200cc og nu ydende 250hk, undervogn, bremser og styretøj blev også kraftigt modificeret. Så mange ændringer kom til, at faktisk kun kabine, døre og klapper kunne betragtes som værende identisk med standard udgaverne. Produktionen af motoren blev flyttet fra Alfa’s egen fabrik i Arese til Maserati i Modena, og selve samlingen af bilen foregik på et separat samlebånd kun for GTA, af udvalgte erfarne medarbejdere. Produktionen stoppede dog efter kun 4 år, og der blev fremstillet under 4000 biler, både i Berlina og Sportwagen udgaver.
GTA’en her er en af de mest eftertragtede udgaver, med manuelt gear og – man fristes til at sige naturligvis – i farven Rosso Alfa. De kun 2 tidligere ejere var ægte Alfister og der er passet rigtigt godt på bilen. Som en af de sidste der forlod fabrikken fremstår den stadig virkelig flot og originalt. Lakken er perfekt og den indbydende to-farvede læder kabine venter bare på at blive brugt. Holdt helt originalt uden at falde for fristelsen til diverse opgraderinger, selv radioen er den originale. Der er dog blevet monteret et spærredifferentiale, hvilket er en god og fornuftig forbedring.
Idag har Alfa Romeo 156 GTA opnået samlerstatus, og er i stigende kurs. Her er muligheden for at få en af de bedste originale eksemplarer, i den mest eftertragtede kombination. Bilen sælges uden dansk registreringsafgift.