Hvis man som Alfista i 1993 gik rundt og drømte om, at Alfa Romeo ville lave en ultimativ limousine, der også havde de klassiske sportsegenskaber i sig, blev ens drømme utroligt nok hørt. Den hidtil mest komplicerede bil fra Alfa’s hånd så dagens lys i form af Alfa Romeo 164 3.0i V6 24 Valvole Q4, som er denne specialbils fulde officielle navn. En bil hvor praktisk talt al tænkelig teknik var pakket ind i Pininfarinas tidløse design. Man tog udgangspunkt i den faceliftede 164 Super der kom i 92, opgraderede den i forvejen besungne V6 motor (på sin tid kåret til verdens bedste motor) og gjorde den dermed til firmaets kraftigste motor på 231hk. I samarbejde med Steyr-Puch i Østrig udviklede Alfa det til dato mest forfinede firhjuls træk set i en personbil. Kun den extreme Porsche 959 havde noget tilsvarende. Systemet består af et elektronisk styret viskosesystem med 3 differentialer, der formår at fordele og omfordele drivkraften mellem for og bagaksel op til 100%. Systemet er sammenkoblet med både ABS og Motronic systemet og er helt fuldautomatisk. Læg dertil en ypperlig Getrag 6-trins gearksse. Selvom bilen tog på i vægt og nu trådte med 1700 kg opleves den livlig og letkørt – som man forventer af en Alfa. Præstationerne udeblev ikke, og med en topfart på 240 km/t og 0-100 overstået på 7,7 sekunder var der reelt tale om en superbil. Med en basispris på 750.000 kr og nærmere de 900.000 for dette fuldt udstyrede ekemplar, lå denne top-Alfa uden for de flestes økonomiske formåen.
Læs også om modellen her hos Alfa Romeo Klub Danmark.
Vores 164 Q4 årgang 1995 her er en usædvanelig velholdt liebhaver bil, der har kørt 132.000 km. Den klassiske rødmetallic farve som Lancia også anvendte til deres Thema 8.32 med Ferrari motor understreger den sportslige elegance. Kabinen er med sort fuldlæder på de lækre Recaro stole, og der er naturligvis både automatisk klimaanlæg samt soltag. Stolene er elektriske med hukommelse, alle ruder er med el-hejs, og der kunne simpelthen ikke sættes flere flueben på ekstraudstyrsbestillingen. Udover de karakteriske originale Q4 fælge som er helt nyrenoverede og monteret med nye high-performance sommerdæk, medfølger der også et sæt vinterhjul. Vi passer altid på med klichéen “står som fabriksny”, så kom selv og bedøm. Vi har svært ved at forestille os, hvordan et flottere eksemplar skulle se ud. Pris incl. dansk afgift.