Som eneste bilproducent, blev Alfa Romeo på verdensudstillingen i Montreal i 1967, indbudt til at give deres bud på temaet ’Den ultimative drømmebil’. Synes man, at bilen ligner en konceptbil, er det ikke så underligt. Det er netop hvad den er. Med Montreal gik Alfa Romeo direkte efter at sætte højtprofilerede konkurrenter, som Ferrari Dino 246 GT og Citroen Maserati SM, til vægs.
Designet skabte sådan en opmærksomhed, at Alfa så sig tvunget til at producere bilen og den blev dermed den første europæiske konceptbil, der blev sat produktion. Før Montreal’en ramte gaderne 3 år efter i 1970, var man nødt til at finde en motor der passede bedre til Bertones banebrydende design. En superbil kunne ikke sælges med den beskedne, 4 cylindrede Giulia motor, der i hast var plumpet i udstillingsbilen.
Svaret lå lige for næsen af Alfa Romeo, der netop var gået ind sportsvognsracing med deres forrygende Tipo 33 sportsprototyper. Til Tipo 33 Stradale og sportsvognracerne, havde chefen for AutoDelta, den tidligere Ferrari ingeniør, Carlo Chiti konstrueret en V8 med 4 overliggende knastaksler, der producerede op til 350 HK. Til Montreal’en valgte Alfa at ændre boring og slaglængde til henholdsvis 80 mm og 64,5 mm og fik dermed en stærkt overkvadratisk motor på 2.6 liter.
Ellers blev kun få ting ændret i 33 racermotoren. Bortset fra ændrede knastprofiler, mindre ventiler og kompressionsforhold sænket fra 10.7:1 til 9.0:1, var racer V8’eren stadig med 90 grader cylindervinkel, helt i aluminium og med hemisfæriske forbrændingskamre. Den havde tørsumpsmøring og Spica indsprøjtning fødet af 2 Bosch benzinpumper.
Et mesterværk af en motor, der teknisk var helt på højde med de fineste ting fra Ferrari og Maserati, bare mere robust. Medvirkende til den store holdbarhed, var flere dyre sager bibeholdt fra Tipo 33 motoren: Smedet stålkrumtap, vibrationsabsorberende stålplejlstænger i speciel tungstenlegering og stempler i letvægtsaluminium. En omhyggeligt designet indsugning med ekstremt lange tragte gemt i luftfilterkassen, var optimeret til at give maksimal ram-effekt. Det betyder at 90% af denne fuldblodsmotors drejningsmoment er til stede helt nede fra 2.700 omdr/min. Det gav en utrolig smidig og fleksibel motor, der trods sin racerherkomst var meget omgængelig og kunne køres af alle.
Gearkassen valgte Alfa Romeo, at købe fra ZF. En 5-trins kasse med et meget langt første gear i ’dog-leg’ til-ventre-og-ned position og 2.- 5. gear lagt ud i det normale H. Et godt valg, for de gearkasser har vist sig nærmest umulige at ødelægge. Bagakslen med spærredifferentiale kom ligeledes fra ZF.
Listen over de tekniske raffinementer og detaljer i denne bil er nærmest endeløs. Lige fra det avancerede tændingsanlæg til de meget velkonstruerede, komfortable sæder. En ting er dog værd at fremhæve: Som en af de mest radikale nye løsninger på den tid, valgte Alfa Romeo at give Montreal’en en omfattende rustbeskyttelse. Efter fremstillingen på Bertones lille produktionslinie, blev de rå karosser kørt til en ny avanceret fabrik i Grugliasco, hvor de først modtog en zinkfosfat behandling og derefter blev helt nedsænkede i en række elektroforesebade inden de fik den afsluttende lakering. Resultatet var en supereffektiv rustbeskyttelse, som Alfa var ene om på den tid og som ligger milevidt fra de rustproblemer nogle forbinder med Alfa Romeo.
Lyder det alt sammen dyrt, så var det dyrt. En køber kunne få både en Jaguar E-type cabriolet OG en Jaguar E-type coupe hjem og stå i garagen for prisen på én Montreal. Det er nærmest et under, at denne bil nogensinde blev bygget og den dag i dag, fremstår en Montreal stadig som et ikon, sat sammen af usædvanlig raffineret og avanceret teknik.
Denne Montreal blev solgt ny til Bayerische Eigenthumsbau i Nürnberg i 1972. I 1983 blev den omregistreret til direktøren for samme firma, der senere samme år sælger den til en Ulli Franke med et km-tal på 48.940. Franke indregistrerer aldrig bilen, men kører kun lejlighedsvist i den på prøveplader. Han beholder den til 2007, hvor den sælges en dansk Alfa entusiast. Denne er landets måske dygtigste restaureringsekspert på Alfa og Montreal i særdeleshed og en personlig ven af Bruce Taylor, forfatter til flere referenceværker om Montreal. I løbet af 2007 og 2008 gennemføres et restaureringsarbejde, hvor absolut intet spares og absolut ingen kompromisser indgås. Vi har naturligvis fuld dokumentation på det omfattende arbejde.
Resultatet er en Montreal, så original i alle detaljer og så perfekt, som vi ikke tidligere har set. Selv den mest kræsne vil næppe kunne sætte en finger på denne bil. Alt på denne bil kører og fungerer perfekt, helt ned til det elektriske ur. Med et km-tal fra ny på nu utrolige 55.700 km og en perfekt lakering i den vel mest attraktive farve til Montreal, Arancia, ved vi knapt om museet i Arese råder over et finere eksemplar. Prisen er med dansk afgift og bilen er synet og indregistreret på danske nrplader!
SOLD TO BAHRAIN