Ved lanceringen af 124 Sport Coupe i 1967, fik FIAT tilføjet en fin coupe, der delte en del teknik med 124 sedan modellen som var introduceret året før. Men i modsætning til sedanens lidt ordinære linjer, blev coupe’en tegnet af ingen ringere end Mario Boano, der efter bl.a. at have slået stregerne til Ferrari 250 GT ”Boano”, nu var blevet chef for Centro Stile Fiat, der var fabrikkens eget design studie. Som et kuriosum kan nævnes, at baglygterne er identiske med dem på en Lamborghini Jarama, så længere var der ikke til superklasse bilerne i de tider.
Modellen blev hurtigt en succes, og der blev frem til 1975 produceret tæt på 300.000 eksemplarer i A, B og C serierne.
Vores model er en rigtig fin og original tidlig B serie, der har tilbragt hele livet i Rom og omegn. Vi har fundet bilen i Italien og netop fået den til Danmark, hvor bilen nu står som en tidslomme med originale sorte ”Roma” nummerplader, Cromodora fælge samt det originale sorte interiør i kombinationen skai/stof. Karosseriet, der bortset fra en tidligere omlakering i Italien fremstår original med bunden rustfri og med de originale svejsninger, og bærer i det hele taget tydeligt præg af, at bilen er velholdt og har levet et godt liv i det italienske.
Den fine 1.438cc Lampredi maskine med dobbelte overliggende og tandrems trukne knastaksler går rigtig godt, og sammen med 5-trins gearkassen, der er nyrenoveret, fungerer det mekaniske fint og bilen er rigtig kvik og velkørende. I øvrigt et interessant fact: Fiat’s Lampredi motor er den mest vindende motor brugt i Rally verdensmesterskabet nogen sinde. 10 mesteskaber blev det til i forskelligt trim hos Fiat og Lancia. Samtidig var det verdens første twin-cam motor i serieproduktion med tandrem.
Dette er en fin mulighed for at komme i gang med en klassisk italiensk bil der både er smuk og velkørende, med forventeligt rimelige driftsomkostninger. Vi leverer den nysynet og indregistreret. De eftertragtede original ”Roma” nummerplader følger naturligvis med også.
Tilføjelse: nu da solen endelig kom frem tog vi nogle dage med bilen for at opleve den ordentligt. Hold op hvor er den frisk og oplagt at køre. Det overrasker at den forholdsvis lille motor på blot 90hk alligevel formår at drive bilen frem i frisk tempo, og 5 trins gearkassen fungerer bare super. Styring er skarp og bremserne perfekte. I virkeligheden kan bilen både køres afslappet og sporty, uden at være svær. Det kombineret med en rummelig og komfortabel kabine gør bare køre oplevelsen super.
























