Spring til indhold

Jaguar XK150 FHC – 1958

DKK 495.000

Husk at se den flotte præsentations video nederst

XK150 kom i 1957 og var en videreudvikling af XK140 og XK120. Oprindeligt refererede tallet til bilens tophastighed (120 mph = 190 km/t), men det holdt dog ikke for de senere modeller. Den endte med at blive den sidste inkarnation af Jaguars berømte “XK” serie inden E-Typen gjorde sin entre i 1961. Den umådeligt smukke XK 150 var i produktion i kun 3 år fra 1957 til 1960. Chassiset var i al væsentlighed fra de tidligere XK 120 og XK 140 modeller, og selv om det ikke umiddelbart ses, så er en del pladedele faktisk også fra de tidligere biler. Den bredere karosse gav bedre albuerum til passagerne i forhold til de ganske trange cockpits i 120 og 140 modellerne. XK 150 fik skivebremser og udvendigt genkendes en XK 150 straks på den buede forrude og den højere hoftelinie. William Lyons berømte 3.4 liter XK motor forblev stort set uændret og er er ligeledes hentet med over fra de tidligere XK modeller, men fra slutningen af 1959 kom den større 3.8 liter version.

XK 150 Fixed Head Coupe (FHC) var en kostbar vogn forbeholdt de mere velbjærgede og denne blev oprindeligt leveret til Californien USA, hvor langt størstedelen af Jaguars mere sportslige modeller havnede. Kræfterne kom fra en 6-cylindret rækkemotor på 3.4 liter med aluminiumstopstykke, 2 overliggende knastaksler og 2 SU karburatorer. Den berømte XK-motor var da den kom frem efter krigen den måske mest avancerede motor i masseproduktion. XK motoren blev uden sammenligning den største motorsucces i Jaguars historie og den blev anvendt stort set uforandret i sin grundkonstruktion, helt op til 90’erne.

Denne XK150 FHC startede livet i solskinsstaten Californien, USA. I 1988 blev den importeret af Jaguar specialist Johan Bendixen til Danmark. De efterfølgende år blev bilen renoveret, og opgraderet med 4,2 liters XJ motor med 3 karburatorer, så det skorter sandelig ikke på kræfterne. Med samme ejer frem til 2010, hvor Vitesse Classic Sportscars handler bilen videre. Seneste ejer har behandlet bilen rigtig godt, og har løbende opgraderet vognen med en fuldsynkroniseret gearkasse med overdrive, hvilket klæder bilen virkelig godt. Og i øvrigt gør bilen overraskende hurtig og behagelig på motorvej og langfart. Mange andre tekniske opgraderinger (vi nævner blot elektronisk tænding, køling, rustfri udstødning, renoverede ure, nye bredere trådeger fælge med radialdæk, DAB radio etc) gør bilen både problemfri at køre og vedligeholde. Og frem for alt er karrosseri gennemgribende blevet istandsat 2021-2023 med en flot kvalitets lakering i klassisk Old English White. Og som finale monteret med renoveret læder kabine i matchende rødt læder. Så bliver det bare ikke mere klassisk Britisk Jaguar.

Bilen er reelt en fornøjelse at køre, og den er overraskende hurtig og agil. Når man tænker på at bilen nu er 58 år gammel, så er der en og anden i den moderne trafik der får sig en overraskelse når han bliver bedt om at rykke ind fra tredje spor på motorvejen og lade denne fornemme Dame rykke forbi…….. med afslappede 140 km/t (det er vel Britisk, man skal vel ikke overdrive).

Det er os en glæde, at kunne præsentere denne smukke bil for den kræsne køber. Og så er den ovenikøbet prissat yderst attraktivt.