Beta var den første nye Lancia model efter Fiat overtog Lancia i 1969. Den lille Fulvia havde været dyr at fremstille og ved at benytte en del Fiat komponenter lykkedes det Lancia at lave en bil der var billigere at producere og stadig holdt det høje kvalitetsniveau som Lancia var kendt for. Coupe’en, der kom et år efter den 4-dørs Berlina, havde lidt kortere akselafstand og vejede omkring 100 kg mindre. Den fine Lampredi twin cam motor fra Fiat var et perfekt valg i den elegante italienske karosse og Beta’en fik roserne frem hos motorjournalisterne da den blev introduceret.
Her har vi modellen med den største motor nemlig 2000 udgaven med 119 HK, 5-trins gearkasse og servostyring. Den var oprindeligt indregistreret i Italien, men kom siden til Danmark via Tyskland. Vi har afmonteret den fuldstændigt udvendigt og slebet karosseriet ned. Alt rust er blevet lavet, herunder er blandt andet hele bagenden ny på bilen. Dernæst har vi givet den en kvalitetslakering i original Lancia sølvmetal som vi synes klæder den stilfulde italiener godt. Kabinen er velholdt og mekanisk er bilen i meget fin stand. Den kraftige 2 liter motor rykker godt til i den lille agile coupe og Beta’ens køreegenskaber lever til fulde op til resten af bilen. Prisen i danske kroner er inklusive dansk afgift.