Spring til indhold

Lancia Fulvia 1.3 S – 1972

Ja, vi haft denne Fulvia til salg før. Hele 4 gange faktisk. Når vi hver gang ikke tøver med at tage den tilbage, er det simpelthen fordi den bil bare bliver flottere og flottere for hver gang. Det er bestemt heller ikke fordi ejerne har været kede af den. De har tværtimod nydt den i fulde drag og passet mere end godt på den, men som det ofte går, så vil de fleste klassikerejere gerne prøve noget nyt med jævne mellermum og netop denne Fulvia er et godt bevis på, at køber man det fineste eksemplar der er til at opdrive og ellers passer godt på den, så taber en klassisk bil ikke i værdi med årene – tværtimod. Denne gang er den tilbage med yderligere detaljer forbedret og blandt andet et interiør og specielt et motorrum, der står så man knapt tror sine egne øjne. Bilen vandt 1. præmien for bedste restaurering ved Copenhagen Historic Grand Prix 2012 i Fælledparken.

Som nicheproducent har Lancia traditionelt stået for de teknisk avancerede og innovative løsninger. Lige fra Vincenzo Lancias berømte Lamda, verdens første bil med V4 motor over de fantastiske Aurelia modeller, de første biler med V6 motorer og til den lille elegante Fulvia her, har det altid været Lancia’s dygtige ingeniører og ikke økonomi- eller marketingfolkene, der har fået det sidste ord når bilerne skulle konstrueres. En filosofi der flere gange har bragt fabrikken nær fallittens rand. Man gik simpelthen ikke på kompromis hos Lancia.

Fiat producerede biler over hele spektret, fra små økonomiske hverdagsbiler til masserne til større luksusbiler, Alfa stod for det sportslige og Lancia tog sig af de eksklusive biler til kendere, der satte pris på (og vel at mærke havde råd til at betale for) dette mærkes tekniske overlegenhed, pakket ind i et diskret, men altid meget elegant ydre. I 1969 var Lancias samlede årsproduktion 31.556 biler af samtlige modeller. Til sammenligning producerede Alfa det år 104.305 og Fiat over 1.2 mio. biler. Det siger lidt om Lancia’s eksklusivitet.

De små sportslige Fulvia coupe’er designet af Antonio Fessia og fremstillet fra 1965 til 1976, er nogle af de mest elegante og succesfulde biler Lancia har produceret gennem tiden. Den lille, fine smalvinklede (kun 13 grader) V4 motor med dobbelt overliggende knastaksler blev konstrueret af Zaccone Mina.

Den smalle vinkel tillod anvendelse af kun ét topstykke og dermed er motoren i princippet den åndelige forfader til den langt senere VR6 motor fra VW. Lagt ned i en vinkel på 45 grader, udgjorde den en meget kompakt kraftpakke i den lille Fulvia. Magasinet Road & Track beskrev dengang de små motorer som ‘highly tuned’ og den kun 1298 cc motor producerer da også hele 87 HK. En ydelse mange biler med 1300 motor knapt kommer op på i dag, selv med anvendelse af elektronik, indsprøjtning og alskens moderne motorteknologi. Fulvia’en blev en succesfuld rallyvogn fra slutningen af 60’erne og med verdensmesterskabet i 1972 med Sandro Munari, som kronen på værket.

Denne Fulvia er hentet i Italien for 5 år siden. Den er gennemrestaureret fra A til Z og har kun kørt 6.000 km siden. Karosseriet er perfekt helt ind i alle kroge, motoren og al mekanik er totalrenoveret. Gearkassen er fabriksny og ligeså den stålramme som hele motor/gearkasse og forhjulsophæng ligger i. Kabinen er den originale og fremtræder i perfekt stand. Vi har fuld fotodokumentation af hele restaureringsforløbet som kostede Giulio i Torino og hans far hver en fritime i 4 år og da bilen var færdig, nænnede de simpelthen ikke at køre i den.

Motoren yder hele 93 hk fra fabrikken. Den 5-trins gearkasse er med ‘dog leg’ første gear som i Ferrari. Det lille lækre Nardi trærat er tidskorrekt og nærmest umuligt at få fat på i dag. En elegant og meget hverdagsduelig klassiker (hvis man nænner det), der henvender sig til den sande connessieur. Leveres inkl. afgift og klar til omregistrering.