Spring til indhold

Lotus Elan +2 – 1968

Med længere akselafstand, der gav plads til 2 små bagsæder, blev +2 udgaven af Lotus Elan en yderst elegant og efter datidens forhold komfortabel GT bil. De lange, lave linier gør efter manges mening bilen mere elegant end den oprindelige Elan. Den havde faktisk samme akselafstand som Ferraris store 12 cylindrede GT vogne fra 60’erne. Den var pænt udstyret med bl.a. elektriske vinduer og den livlige Twin Cam motor gjorde bilen til en ægte high speed sportsvogn.

Der blev produceret 5.200 Elan +2 og man regner med, at mindre end 1.200 eksisterer i dag. Samlere er ved at få øje på bilens relative sjældenhed, eminente køreegenskaber og smukke linier og det har – velfortjent, medført stigende interesse for modellen.

Læs alle de tekniske specifikationer og hvad Lotus’ grundlægger og bestyrelseformand Colin Chapman, havde at sige, om den dengang nye Elan +2 i den originale introduktionsbrochure fra 1967, ved at klikke på linket her.

Vores Elan har lige været afmonteret og er blevet oplakeret i den klassiske +2 kombination silver over burgundy. Det er en halvdyr lakering, da den er lavet professionelt med nedslibning til ren glasfiber og påføring af en speciel primer, der skal lukke glafiberoverfladen mod indtrængende fugt fra bagsiden. Den har endvidere de originale Lotus ‘knock-on’ fælge, der er blevet sandblæst, lakeret og monteret med et sæt nye Avon. Topstykket er med de store ventiler fra den såkaldte Big Valve og er bygget om til kørsel med blyfri benzin. Motoren blev for nylig trimmet af en af dansk motorsports grand old men, mekaniker og tuningsekspert Poul Heichendorff. Lotus’en kører fremragende. Prisen er inklusive dansk afgift og bemærk, at den er venstrestyret.