DKK 239.000
Husk at se præsentations video nederst
Colin Chapman var allerede vild med biler, da han begyndte at arbejde for British Aluminium Company i 50’erne og det var formentlig her, han lagde grunden til sin evige stræben efter at gøre sine biler så lette som overhovedet muligt. Lette biler klarer sig med mindre (og lettere) motorer, mindre bremser, mindre og lettere alting og dermed kommer konstruktøren ind i en god designspiral. Chapmans biler kørte med små motorer i cirkler om tungere biler med dobbelt så meget motorkraft eller mere.
Da Lotus Seven Series 1 kom i 1957 som kit car, lignede den ved første øjekast forgængeren Six. Bygget på rørgitterramme beklædt med aluminium, uden døre og bortset fra et lille vindspejl, uden beskyttelse af nogen art mod vejrliget. Op gennem 60’erne blev den stadig mere forfinet i Serie 2, 3 og Serie 4 og med stadig kraftigere motorer. Lotus var alt for lille en producent til selv at fremstille motorer og gearkasser, så man købte forskelligt ind. Lige fra de bedagede, sideventilede Ford motorer fra Anglia og Popular i starten, over de små lette Coventry Climax aluminiumsmotorer og til Fords ‘Kent’ 1300 og 1600 cross-flow motorer og sluttelig, med Lotus egen 1600 Twin Cam, som det endelige højdepunkt. I 1973 overtog Lotus forhandleren Caterham rettighederne fra Lotus og fortsatte produktionen af den lille Seven, her efter kaldet Caterham Super Seven.
Her er der imidlertid tale om en ægte Lotus Super Seven produceret i 1962 og ikke en af de utallige replica’er, der er bygget efterfølgende. 1599ccm Kent X-flow motoren er blevet boret op til 1700cc, og forsynet med modificeret topstykke fra Vulcan Engineering. Udstyret med to dejlige klassiske dobbelte Webere, som sørger for frit åndedræt med dertil hørende lydbillede. Det hele er trimmet ind af kendt Lotus ekspert, og resultatet er upåklageligt. Motoren er særdeles frisk, og sammenholdt med opgraderinger i undervognen kører den bare som kun en Seven kan. Den leverer en af de mest intense køreoplevelser man får i nogen bil, der kan indregistreres til brug på offentlig vej – uanset pris! Den er rå, den er direkte, den er hurtig og man lander altid fra en køretur i en Seven med et svedent grin, der går fra det ene øre til det andet. Stærkt vanedannende!
Denne bil er kendt vidt og bredt i Lotus miljøet. Oprindeligt importeret fra England i 2004. Opgraderet til det lange cockpit og med nyere sæder fra Caterham og med fuldt weather gear. Der medfølger et stort ringbind med bilag og masser af historie fortælling, der vidner om et ægte entusiast ejerskab gennem årene. Leveres synet og indregistreret.