DKK 295.000
Husk at se præsentationsvideo nederst på siden
Oh Lord, won’t you buy me…….
Hvis der er èn model der for alvor etablerede Mercedes som producent af komfortable luksusbiler i høj kvalitet, må det være W108/09 serien – den første S klasse. Fra produktionsstarten i 1965 og frem til 1973 blev der produceret over 380.000 eksemplarer, og modellen blev synonym med en luksusbil, der ubesværet kunne fortære masser af kilometer på de europæiske og amerikanske motorveje. Håndbygget i en kvalitet som nok aldrig blev overgået og derfor også prissat i den absolut øvre ende af markedet. I de første år var modellen udelukkende forsynet med 6-cylindrede rækkemotorer, men fra 1967 (W109 med forlænget akselafstand) og 1970 (W108) var det også muligt at bestille en V8 motor med 200 hestekræfter. Det var nok til at få den statelige limousine til at runde 200 km/t i topfart, så ydersporet på Autobahn kunne blive ryddet effektivt.
Dette eksemplar er en W108 med kort akselafstand. Dansk indregistreret fra ny og ifølge vore oplysninger har bilen fungeret som direktionsvogn hos Dandy i Vejle de første år. Vi købte bilen i pæn og kørbar stand, og syntes den var så fin, at den fortjente at blive bragt tilbage til fordums pragt. Arbejdet strakte sig over en flerårig periode, og endte med at blive ganske omfattende. Karosseriet er blevet komplet adskilt, al rust er udbedret, hvorefter bilen er lakeret i meget høj kvalitet. Kabinen er nyrenoveret og nu monteret med lækkert brunt cognacfarvet læder samt nye måtter. Alt arbejde er naturligvis omfattende fotodokumenteret. Mekanisk er bilen ligeså gennemgået med mange dele skiftet. Nu fremstår og kører bilen med det overskud og elegance, man forventer at en Mercedes i luksusklassen gør.
Når man sætter sig ind bag rattet kan man godt forstå, at dette var en reference bil tilbage i i tresserne og starten af halvfjerdserne. Der er simpelthen en umiddelbar fornemmelse af klasse og kvalitet når man sætter sig godt tilrette i de fine lædersæder, og lader den automatiske 4-trins gearkasse bringe bilen op i fart, mens man med èn hånd på det store hvide rat (der er naturligvis servostyring) fører ekvipagen frem. Dørerne lukker med det klassiske Franz Jaeger klonk og er en evig fryd ingen andre producenter mestre. Altsammen til lyden af den fine V8 motor, der aldrig rigtig har behov for at anstrenge sig.
Bilen leveres nysynet og indregistreret til den heldige nye ejer.