Spring til indhold

Mercedes-Benz 400E – 1992

DKK 235.000

W 124 serien står for Mercedes kvalitet når det er bedst. Produceret fra 1984 helt frem til 1997 i et utal af varianter og motorer, herunder de 8-cylindrede benævnt 400E og 500E for serie 1. Motorer fra S(L) modellerne blev passet til, og så havde Mercedes et særdeles diskret Autobahn lokomotiv, specielt gældende for 400E, hvor karosseriet er helt uændret i forhold til de mere civile udgaver af W124. Mange kender sikkert 500E – alias Der Hammer – som blev udviklet sammen med Porsche. Og faktisk også produceret på Porsches anlæg i Zuffenhausen. 500E fik udover den kraftige 5 liters V8 også større bremser og special udviklet undervogn, og kendes let i forhold til de øvrige udgaver på sine udbyggede skærme. Hvad færre ved er, at også 400E har samme undervogn udviklet af Porsche, dog fik 400E ikke bodybuilder behandlingen som 500E i skærmene. Motor mæssigt er der tale om samme motor, dog “kun” i 4,2 liter version istedet for 5,0. Så 400E er mere den elegante og mere diskrete udgave af 500E.

Vores eksemplar er hjemtaget fra Tyskland i 2014 og fremstår helt og aldeles original i lak, karrosseri og indtræk. Det siger alt om kvaliteten, at efter 30 år og 174.000 km er det eneste vi kan finde lidt stenslag, samt en mindre skramme i venstre kofanger!  Alt i bilen fungerer som det altid har gjort, dvs. upåklageligt og man får et indtryk af en overlegen kvalitet i produktion og detaljer. Den lækre Sportline kabine er yderst indbydende at opholde sig i, og fungerer perfekt både til afslappet langturs og til sporty kørsel. På vejen overbeviser bilen ved sit uanstrengte kraftoverskud – der er 279 hestekræfter og kæmpe moment at gøre godt med – samt lave støjniveau, fine ergonomi i kabinen og så følelsen af at bevæge sig totalt diskret i trafikken. Dette skyldes nok også, at tidligere ejer (kendt og elsket af alle, men vi afslører ikke hvem) har sat et ”200D” skilt på bagklappen, så bliver det ikke mere underspillet!

Reservedele er der rigeligt af og til fornuftige priser, så det er overkommeligt at opretholde den fine stand bilen befinder sig i. Bilen henvender sig til en entusiast, der forstår at værdsætte den underspillede power og helt unikke bygge kvalitet, og bilen leveres indregistreret og klar til at glæde sin nye ejer.