Spring til indhold

MG MGA Roadster 1500 – 1957

MGA fra 1955, var MG’s første helt nye efterkrigssportsvogn. Designet var dengang nyt og meget moderne i forhold til de tidligere Midget og T-typer med udvendige skærme, som tiden for længst var løbet fra. Væk var også den gamle XPAG motor, der havde drevet mange førkrigs-MG modeller. Den nye B-serie motor fra BMC på 1489 cc, udviklede mellem 68 og 72 HK.

Den lave vogn med det aerodynamiske karosseri, var unægtelig elegant. Designet var både stilfuldt og sporty og køreegenskaberne var væsentlig forbedret i forhold til de gamle førkrigsbiler fra fabrikken i Abingdon. For at øge interessen for den nye model fremstillede MG 3 fabriksracere i aluminium, som de indsatte på Le Mans i 1955. 2 kørte frem til start og 1 bil blev holdt som reserve. De berømte EX182 biler besatte sensationelt 5. og 6. pladsen i deres klasse, i det krævende 24 timers løb. Det gav MG både racing prestige og et ry som mekanisk stærke biler.

Langt den største del af den engelske sportsvognsproduktion gik til det Nordamerikanske marked, kun knap 6000 ud af over 100.000 producerede biler blev solgt på hjemmemarkedet. Denne fine MGA 1500 Roadster kommer også fra USA, nærmere bestemt det varme og knastørre Californien, hvor den har boet hele livet.

I 1988 bliver bilen importeret til Danmark, og efter lidt indledende handel køber en Københavnsk arkitekt bilen. En alt omfattende renovering blev igangsat i 1990. Og med altomfattende menes rettelig hele bilen, som bliver adskilt til mindste stump af kendt MG mekaniker. Det varede over to år inden bilen igen kunne fremstå flot og klar til brug. Ingen detalje blev overset, og mange komponenter er blevet forbedret eller udskiftet. Som eksempel kan nævnes ny motor (som i ny, ikke renoveret!), kvalitets trådeger fælge og mange andre dele. Og de samlede regninger løb op i svimlende kr. 290.000 (dengang vel at mærker, gad vide hvad det svarer til idag!?), hvilket vidner om en entusiastisk ejer der istandsatte bilen til sig selv og ikke med salg for øje. Alt er naturligvis fuldt dokumenteret.

Bilen fremstår stadig den dag i dag som utrolig flot og yderst velkørende. Den har gennem tiderne haft et par kærende ejere, der pligtskyldigt har vedligeholdt bilen. Bilen er med fuldt ”weather gear” samt tonneau, og klar til at køre foråret i møde med sin nye ejer. Bemærk de fine historiske nummerplader.