En 911 fra perioden 1969 til 1973 regnes af de fleste for at være den mest attraktive af flere årtiers klassiske 911’ere. Den er enkel og ren, den er let, den er godt bygget og den er fremfor alt utrolig inspirerende at køre. Som klassiker har den tilmed vist sig at være en god investering på linie med en Jaguar E-type, en Aston eller en Ferrari. Det kræver dog, at bilen fremtræder original og ikke mindst i topstand og en 911 er ikke nogen billig bil at restaurere, hvis det skal gøres ordentligt. Endnu mere sjældent er det at finde et urestaureret eksemplar, passet af nogle ganske få ejere, der gennem årtiers ejerskab, har været dedikerede i deres passion omkring disse fine biler.
Det er netop sådan en 911 vi kan præsentere her. Den første ejer har haft bilen fra ny og til 2007! Bilens anden ejer købte den, efter lang tids søgen, direkte fra den første ejer i Californien. Modellen er den sidste af den klassiske ‘F’-serie. I slutningen af 1973 får ‘T’ modellen erstattet karburatorerne med den nye Bosch K-Jetronic CIS (Contininous Injection System) fra den efterfølgende ‘G’ model, der kommer i 1974. Det hæver ydelsen med 10 HK og gør at motoren starter prompte og trækker rent og magtfuldt over hele området.
Targa’en her er tilmed leveret fra fabrikken med den fulde ‘S’ pakke bestående af ‘S’ undervogn, frontspoiler, de dyre smedede Fuch’s fælge og ikke mindst de lækre Recaro sportssæder, der faktisk ikke engang var standard i S-modellen, hvor de også skulle tilkøbes som ekstraudstyr. Bilen er for år tilbage omlakeret en enkelt gang i sin originale Silber Metal og interiøret renoveret med blandt andet nyt læder på Recaro sæderne, nye tæpper, nye lommer i dørene og nye sikkerhedsseler. Karroseriet er fuldstændigt rustfrit. Det er aldrig svejst og fremstår som fra fabrikken.
Bilen er desuden monteret med nye, men tidskorrekte Michelin dæk, rustfri udstødning og ditto varmekasser. RS læderrat og lygtedetaljer er skiftet fra matsort til crom, ligesom samtlige flexrør og alle øvrige slanger er skiftet. Desuden er der monteret hydrauliske kædestrammere (fra Carrera), europæiske lygter og selvfølgelig europæisk speedometer i KM. Bilen har for mindre end 2.000 km siden gennemgået et stort motorservice og eftersyn hos Porsche Danmark.
Det er næsten overfødigt at nævne, at denne entusiastbil kører fremragende, som kun en original 911 gør det, ligesom det er en ‘matching numbers’ bil med den originale motor og gearkasse (der er renoveret). Der kan peges på flere detaljer, der vidner om, at denne bil ikke bare har været i sit første ejerskab gennem utrolige 34 år, men derefter også ejet af en af Danmarks mest erfarne og kompromisløse kendere af Porsche 911. Vi har haft fornøjelsen at have haft adskillige rigtig fine 911’ere de seneste par år, men denne 911 2.4T med kun få brugsspor og en let patina, har unægteligt gjort et ganske særligt indtryk.