Spring til indhold

Porsche 911 Turbo – 1982

Det er knapt til at tro at det nu er 45 år siden at Porsche præsenterede deres 911 Turbo eller 930, som den rettelig hedder. I 1978 blev Porsches topmodel endnu kraftigere med 3.3 liter motor med ladeluftkøler.

I dag får 300 HK ikke nogen til at tabe kæben af benovelse, men i 1975 var 930 verdens hurtigste serieproducerede bil og kun en Lamborghini Countach skulle gøre sig noget håb om at hænge på. Det er stadig med en vis ærefrygt man sætter sig ind bag rattet i denne bil – i hvert fald hvis man agter at udnytte dens potentiale fuldt ud. Den store KKK turbolader er efter dagens standard længe om at bygge tryk op, men når der er kommet damp på kedlerne og nålen på omdrejningstælleren passerer 4.000 o/m, sætter 930’eren sig hårdt på sine smældfede bagdæk og inhalerer horisonten, så man sidder med hvide knoer på rattet og føler sig som midt i en raketopsendelse.

Bilen er leveret ny fra en forhandler i Hannover og har været i Tyskland helt frem til 2017, hvorefter den via en kort registrering i Holland kommer til Danmark. Motoren blev ved hjemkomst til Danmark gennemgået fra a-z med diverse slanger, pakninger, olie, filtre, varmekasser, olierør, etc. skiftet eller gennemgået. Turboen er tjekket og wastegate er skiftet til en original og justeret til korrekt ladetryk på 0,9 bar hos Lars Schönemann, som også har justeret motor og ventiler samt udført sporing og 4-hjulsudmåling.

Denne 930 er med full matching numbers and colors i platinmetal med brunt læderkabine. KM-tælleren viser 83.583 KM. Efter bilens stand at dømme er det formentlig korrekt og vi arbejder på at kunne dokumentere det. Prisen er uden dansk registreringsafgift, som er ca. 95.000 kr.