Spring til indhold

Porsche 964 Carrera RS – 1992

Carrera RS var en super-letvægtsversion af den almindelige 964 Carerra. Den blev bygget af Porsche specielt med henblik på ‘Carrera Cup’ serien. Ganske som dens forgænger 2.7 Carrera RS fra 1973, var den strippet for enhver form for luksus for at spare vægt.

For at gøre RS karrossen stivere, var den fuldsvejst og ikke kun punktsvejst. Lettere døre, frontklap i aluminium (om det så er stiveren til at holde klappen åben er den i aluminium). Vinduer i 3 mm glas i stedet for 4,7 mm og letvægts-kofangere, er blot nogle af de dele fabrikken udskiftede for at spare vægt.

Dertil kommer en 40 mm sænket undervogn med rose-joint bøsninger, nogle hundedyre 17″ Cup fælge i magnesium, gevaldigt opdaterede fjedre og støddæmpere, stivere krængningsstabilisatorer samt bremser fra Turbo versionen med en re-kalibreret ABS funktion.

Indvendig kunne bilen mod bestilling fås fabriksmonteret med bur og kulfiber racerstole i 3-farvet læder der matcher bilens udvendige lakering. Ellers var udstyret yderst sparsomt. Reduceret lyddæmpningsmateriale, dørhåndtag er bare en lille strop og bagsædet er også sparet væk.

Effektmæssigt er der ikke den store forskel på en standard 964 med 250 HK og RS versionens 260 HK. De 10 ekstra HK er fremkommet ved en såkaldt blueprintning af motoren, dvs den er håndsamlet, alle dele nøje afvejet, grater fjernet og den er i det hele taget finpudset og poleret på de vitale roterende dele. Motoren er monteret med et let racersvinghjul, der øger speederresponsen betragteligt og endelig er den koblet til en 6-trins gearkasse.

Kampvægten er nede på 1220 kg mod standardbilens 1450 kg. Det er en ganske betragtelig vægtreduktion, der betyder meget for bilens køreegenskaber. En RS er altså et ganske anderledes bæst end en standard 964. Den er stiv og den styrer som det den er bygget som – en racerbil! Det er ikke uden grund at 911-chaufføren over dem alle, Walter Rörhl har en 964 RS i sin samling og det i følge ham selv, er hans yndlingssportsvogn. Den er ikke intimiderende som en 911 med +500 HK i bagenden. Den er bare en superfrisk og yderst inspirende køremaskine til bane og vej.

RS kunne ikke godkendes til gadebrug i USA og der blev derfor lavet en specialversion til det amerikanske marked. Denne ‘US’ version har dog intet med den ‘rigtige’ RS at gøre, i det den blot var en standard 964 med skrabet udstyr. Som det også kan forstås, er det et temmeligt håbløst projekt at forsøge at bygge en almindelig 964 om til en RS.

Her har vi en ægte RS. Fabriksmonteret med bur, læder på racerstolene og 4-punkts H-seler. Det er derfor den fine ‘M002’ udgave og tilmed i den sjældne farve Rubystone eller ‘Sternrubin’ på tysk. Det var en af de 3 specialfarver disse biler mod merpris kunne bestilles i, udover de mere traditionelle standardfarver som sort, rød, grandprix hvid, blå og sølv. Indrømmet; det kræver da sin mand m/k, at bære en 911 i den farve, men da det nu er en ægte RS og ikke en ombygget ‘wannabee’, så er den faktisk Über-cool.

Der er tale om et samlerobjekt, der aldrig har kørt race eller været brugt til motorsport. Den står fuldstændig som den forlod fabrikken i Zuffenhausen. I original flot lak og med kun 63.000 km på tælleren. Prisen er uden dansk afgift.