Pris Kr. 225.000
En Triumph TR er indbegrebet af en britisk sportsvogn. TR 5 og TR 6 udgør sammen den tredje generation af Triumphs klassiske TR serie og med sekscylindret rækkemotor, har de også motorkraft til at bakke deres macho udseende og rå køreegenskaber op.
Bilen her blev tilbage i 1989 importeret fra Hermosa Beach syd for Santa Monica. Vi har endvidere et Heritage certifikat, der viser, at bilen blev solgt ny i Los Angeles. Der er således tale om en ægte California bil. Efter ankomst til Danmark gennemgår bilen de følgende år en gennemgribende ‘frame-off’ restaurering, inklusive en lettere motorrenovering. Der monteres samtidig en korrekt Lucas PI benzinindsprøjtning til erstatning for de 2 karburatorer, der normalt sidder på US-modellerne. Med kun sommerkørsel og begrænset anvendelse fremstår bilen stadig meget flot.
I 2011 trænger motoren til en hovedrenovering. Her bliver intet sparet. Blokken bliver flugtboret og får cylindrene boret op til første overstørrelse og anlægsflade mod top planslebet. Den får nye stempler og plejlstænger monteret. Krumtap slibes og afbalanceres. Alle lejer skiftes og en ny oliepumpe monteres.
Topstykket renoveres ligeledes, hvor ventilsæder og ventiler rettes og slibes (blyfri), og nye ventilstyr monteres. Den monteres med ny skrappere knastaksel efter europæiske specifikationer der passer til indsprøjtningen, kædehjul og forkæde skiftes ligeledes. Topstykket planslibes.
Dernæst kommer turen til indsprøjtningsanlægget. Den dyreste komponent – fordelerpumpen – udskiftes til en ny og hele anlægget adskilles, renses, samles med nye pakninger og justeres ind.
Motoren er nu til euro PI specs med fulde 150 HK. Vi har en omfattende dokumentation på bilen. Det gælder også den oprindelige restaurering og den nylige motorrenovering, der alene har kostet over 80.000 kr. Bilen har siden kun kørt små 2000 kilometer.
Resten af bilen er ligeledes i ualmindelig fin stand. Dobbelt udstødning i rustfrit stål. Hjulene er nye stærke 72-egers ‘competition’ trådhjul og monteret med klassiske Michelin XVS i 185X15, som ikke er noget billigt dæk. Kabinen står flot og både kaleche og tonneau er i mohair. Man kan finde en kørende TR 6 billigere, men her får man virkelig en fin vogn, hvor intet skal laves og hvor de 150 HK i den vellydende rækkesekser giver den fulde TR6 oplevelse. Leveres nysynet og indregistreret.